Islamic Widget

Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah s.a.w: “apakah (amalan) islam yang terbaik?” Nabi berkata: “Engkau memberi makan & memberi salam kepada orang yang engkau kenali dan kepada orang yang engkau tidak kenali.”

(Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

MALAM 2010  

Posted by: izz@h_khazali in



Penatnya tak terkata sepanjang perjalanan balik ke Kedah dari Kelantan..... untuk cuti midsem kali ni, aku balik ke Kedah bukan dengan bas, tapi dengan Kak Long. Kebetulan, Kak Long ada urusan di Kelantan menghantar adik iparnya mendaftarkan diri sebagai pelajar baru di KIST. Semoga urusanya dipermudahkan sepanjang minggu orientasi. gud luck!!

Untuk pengisian malam tahun baru 2010, belum lagi ada dalam perancangan. Belum lagi kedengaran apa-apa program yang ada pada malam tu. Lepas maghrib, ketika bersama dengan family, tiba-tiba Abi teringatkan sesuatu, 'Eh, malam ni, dekat Taman Kucai ada konsert Malam Amal Musical Islam lepas isyak, Abi terlupa plak td...jom...sapa nak ikut?'. Aku pun dengan pantasnya mengofferkan diri untuk ikut...^_^... Hmm...akhirnya, ada jgk pengisian malam ni....lagi pun, dah lama tak pergi konsert nasyid.




Apabila sampai, kami segera mencari tempat untuk 'bertapak'....malangnya,terpaksalah kne duduk atas rumput je sebab lupa nak bawa tikar... Pada awalnya, dimulai dengan alunan selawat kepada Nabi Muhammad s.a.w yang dibawakan oleh kumpulan Remaja Harapan. Seterusnya pelbagai lagi nasyid diperdengarkan dengan pukulan muzik yang kontemporari dan sangat menenangkan.....diselitkan juga lakonan yang menceritakan tentang bagaimana peristiwa 1 Muharam ketika Nabi berhijrah....

Apa yang menariknya ketika malam itu ialah, terdapat satu slot soal jawab bersama seorang bukan islam berbangsa Cina yang menjadi tulang belakang program pada malam itu kerana beliaulah yang memberi sumbangan kepada pihak BAKUN untuk menjayakan program. Beliau yang bernama Lim Ah Peng, seorang peniaga yang sangat dermawan...beliau telah banyak menyalurkan segala keuntungannya untuk Islam...bukan kepada masjid dan surau sahaja tetapi kepada ummat Islam di Indonesia juga beliau turut membantu. Malah beliau juga memainkan lagu-lagu nasyid dan alunan zikir di dalam kedai miliknya. Rasa macam nak saja aku ambil gambar beliau tapi, tak berkesempatan...








Ketika ditanya apa yang mendorongnya untuk terus membantu umat Islam? katanya," Setiap keuntungan yang aku dapat adalah rezeki dari Tuhan(Allah). Aku akan memberi bantuan kepada orang Islam dengan rezeki Tuhan" dengan bahasa Melayunya yang agak tunggang langgang menggamatkan suasana malam itu. Alangkah malunya kita sebagai seorang Islam yang belum lagi memberi apa-apa sumbangan terhadap Islam, sehinggakan agama lain yang datang membantu.


Sehinggakan pada suatu malam katanya, beliau pernah bermimpi..." Aku ada sampai di suatu tempat yang didalamnya terdapat dua buah pokok tersangatlah besar.....dibawahnya ada air sungai yang jernih mengalir sambil menimpa batu-batu yang sangat cantik...semua pemandangan itu tidak pernah aku lihat di bumi ini...." katanya lagi, "tiba-tiba terdengar suara yang mengatakan 'terima kasih kerana membantu orang Islam'....selepas itu aku terus terjaga dan masih segar mimpi itu diingatan...bila aku ingin tidur kembali, aku tidak mampu melelapkan mata...hinggalah keesokan harinya, tetapi sedikit pun tidak berasa letih". Sehinggalah sekarang, beliau sering memberi derma dan bantuan kepada orang Islam.






Semoga Allah membuka pintu hatinya untuk menerima Islam yang suci ini sebagai agamanya. Sesungguhnya hanya Allah SWT yang dapat memberi hidayah dan membolak balikkan hati manusia sesudah diberi petunjuk.



Kemudian, kami dikejutkan dengan persembahan gimik yang dibawakan secara Pentomin tentang Siksaan Alam Kubur....pandai mereka menghidupkan persembahan dengan background sounds dan light effectnya.... tetapi, cara penyampaiannya sama seperti video Siksaan Alam Kubur yang pernah kita tonton sebelum ini....





hmm....alhamdulillah.....sekurang-kurangnya ada jgk pengisian untuk malam tahun baru....harap-harap aku berkesempatan lagi untuk ke program macam tu lg.....
wasalam....

This entry was posted on 9:11 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Search This Blog