Islamic Widget

Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah s.a.w: “apakah (amalan) islam yang terbaik?” Nabi berkata: “Engkau memberi makan & memberi salam kepada orang yang engkau kenali dan kepada orang yang engkau tidak kenali.”

(Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

BODOH!  

Posted by: izz@h_khazali in

Sedang b'tungkus-lumus study untuk kuiz esok, tetiba teringat kepada lacturer ku yang sering diingati oleh setiap student diagnostik radiografi di KIST ni.....^_^
Beliau akan mengeluarkan kata-katanya yang membakar semangat studentnya dengan cara yang tersendiri.
BODOH! itulah perkataan yang sering disebutnya sejak kebelakangan ini..
terasa jugak diri ini untuk menulis tentang perkataan ini.

Apa yang dimaksudkan dengan perkataan BODOH???

Adakah merupakan suatu cercaan dan penghinaan, atau perkara yang dapat membina jati diri? Hinakah BODOH itu? Cercakah BODOH itu? Sememangnya perkataan itu tidak dapat mengubah apa-apa keadaan pada diri. Just a word. Terpulanglah pada diri untuk mengambilnya sebagai apa……Mungkin sebenarnya hal ini adalah perkara bodoh yang dibincangkan, namun perkara ini akan menjadi serius jika dipandang serius.

Apakah yang anda akan rasa jika digelar BODOH? Apakah yang anda rasa jika sesuatu perkara yang anda lakukan dipandang masyarakat sebagai perkara BODOH? Tidakkah terkesan juga pada diri dengan perkataan itu, lalu akur membenarkannya? Dengan itu, saya suka memetik kata ini

‘jangan membawa simpul pergantungan orang lain, jangan berfikir tentang orang lain yang menunggu anda, dan jangan pula mengira bahawa orang lain sibuk memikirkan diri anda. Sebab segala sesuatu beredar pada orbitnya masing-masing’.

Di sini, telah jelas mengatakan bahawa tidak perlu kita bersusah payah memikirkan apa yang orang fikirkan tentang kita. Apa yang penting ialah sesuatu yang kita lakukan itu masih di landasan yang benar. Jika ada benarnya cuba perbaiki diri, tetapi bukan dengan menatap perkataan ‘ BODOH’ itu sebagai label bagi diri kita.

‘jadilah seperti lebah, menyantap makanan yang baik, dan mengeluarkan sesuatu yang baik pula. Dan, jika dia hinggap di atas dahan, dia tidak merosakkannya, dan jika ia hinggap di bunga, ia tidak merosakkan bunga itu’

Begitulah jika disamakan dengan perkataan ‘BODOH’ itu dengan si lebah. Berlapang dadalah dengan apa yang berlaku disekeliling. Ambillah sesuatu perkara yang menimpa diri sebagai ujian yang telah ditakdirkan pada hamba-NYA. Jangan biarkan masalah dan ujian yang menimpa membelenggu diri sendiri. Sembunyikan kemarahan anda, jangan mengungkit-ungkit kesalahan yang kecil, tutuplah mata terhadap kenakalan orang lain, maafkanlah kesalahan yang dilakukan atas diri anda, dan kuburkanlah semua celaan itu, nescaya anda akan menjadi orang yang paling dicintai.






Yang demikian itu kerana sesungguhnya ALLAH adalah Pelindung orang-orang yang beriman…


(surah: Muhammad, ayat: 11)

Allah menerangi jalan mereka, menerangkan jalan yang tepat bagi mereka , menerangkan hidayah kepada mereka, menjaga mereka dari kesesatan dan mengajarkan kepada mereka agar tidak menjadi orang BODOH. Allah akan mengagungkan ilmu, menambah pemahaman, memberkati rezeki, memberikan pertolongan,dan memperbanyakkan kebaikan atas diri. Berbaik sangkalah pada diri.

Wassalam…..^_^

This entry was posted on 10:45 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Search This Blog